VVD: direct afrekenen met straatvervuilers

Het dumpen van afval naast afvalcontainers is in Rotterdam een groot probleem.

‘Wij gaan elke week in verschillende wijken langs de deuren om aan Rotterdammers te vragen wat we kunnen doen om hun buurt te verbeteren en overal ergeren mensen zich kapot aan overlast door afval. Na het weekend is het rond veel containers gewoon een bende’, zegt lijsttrekker Vincent Karremans erover. ‘Dus met de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn gaan we als het aan ons ligt voortaan, letterlijk, direct afrekenen.’

Raadslid Pascal Lansink-Bastemeijer heeft het college gevraagd om gemeentelijke handhavers uit te rusten met mobiele pinautomaten.

‘Dumpt iemand afval naast de container, dan moet de boete direct betaald worden. Laat overtreders de pijn van die 125 euro gelijk voelen, in plaats van ze weken later pas een acceptgiro te sturen en ze de kans te geven wanbetaler te worden.’

En als de handhavers toch een mobiele pinautomaat bij zich hebben, dan kunnen ook andere boetes direct worden afgerekend volgens Karremans.

'Bijvoorbeeld voor straatintimidatie, het niet opruimen van hondenpoep of het op straat gooien van een leeg blikje. Stuk voor stuk grote ergernissen in de stad.’

Karremans ziet het liefst vandaag nog dat de boa’s worden uitgerust met een pinautomaat:

‘Overlast ter plekke afstraffen werkt. Het is ook niet zo ingewikkeld. Gewoon pinautomaten kopen, de handhavers instructies geven en doen.’