VVD: ‘Aboutaleb moet plek kennen’

Een burgemeester staat boven de partijen en dient zich terughoudend op te stellen als het gaat om ingewikkelde politieke vraagstukken. Dat vindt de Rotterdamse VVD naar aanleiding van uitspraken die burgemeester Aboutaleb heeft gedaan in een interview in het radioprogramma Dit is de Dag. Daarin gaf hij aan dat ‘elke moslim een beetje salafist is’ en dat de hoofddoek bij de politie een kwestie van tijd is.

‘Wij vinden deze uitspraken niet passen bij een burgemeester die er voor alle Rotterdammers hoort te zijn,’ aldus fractievoorzitter Jan-Willem Verheij. ‘Met deze uitspraken schopt Aboutaleb een groot deel van de Rotterdammers tegen het zere been.’

Tijdens het radioprogramma verklaarde Aboutaleb dat het woord salaf evenveel betekent als ‘voorganger’ en dat iedere religie aanhangers kent die op Mohammed of Christus willen lijken. Het woord salafisme kent bij velen echter een negatieve bijklank. Lijsttrekker Vincent Karremans:

‘Ik vraag mij dan ook heel erg sterk af welke meerwaarde deze uitspraken van Aboutaleb hebben voor de stad Rotterdam. De afgelopen maanden zijn wij met heel veel VVD’ers langs de deuren gegaan om met Rotterdammers te praten. Gewoon om te horen wat zij nu daadwerkelijk belangrijk vinden – over wat de politiek voor hun wijk zou kunnen betekenen. Geen enkele Rotterdammer zit te wachten op filosofische bespiegelingen, die aanleiding geven tot verdere verharding. Rotterdammers willen weten waarom hun straat niet opgeruimd wordt of wanneer er een einde komt aan de auto-inbraken waar zij zo veel last van hebben.’

Het debat over de uitspraken van burgemeester Aboutaleb liep op z’n zachtst gezegd tumultueus. Zo vlogen verschillende partijen elkaar in de haren over de betekenis van het woord. Volgens lijsttrekker Vincent Karremans worden problemen in de stad niet opgelost door een dergelijke politiek van korte lontjes en lange tenen.

‘Wat mij betreft is het na 21 maart 2018 dan ook afgelopen met een politiek van conflict en stilstand. Het is de hoogste tijd voor een politiek van praktische oplossingen. Mouwen opstropen, schouders eronder en aan de slag!’