Rotterdammers als motor van innovatie in de stad.

Rotterdammers, en niet de overheid, zijn de motor van innovatie in de stad. Lijsttrekker Vincent Karremans:

‘Rotterdammers hebben enorm veel ideeën om de stad verder te ontwikkelen. Op dit moment bemoeit de gemeente zich veel te veel met het reilen en zeilen van de Rotterdammers. Daar zit niemand op te wachten. Wat we écht nodig hebben, is minder regels. Neem als voorbeeld Citylab010 dat alleen als marketingtool wordt gebruikt en innovatie in de stad nauwelijks verder helpt. De plannen die dit college via Citylab010 subsidie heeft gegeven komen nauwelijks van de grond omdat ze geen vergunningen kunnen krijgen.'

Om hier verbetering in te brengen stelde de Rotterdamse VVD in 2014 al het ‘Right to Challenge’ voor. Dit betekent dat wanneer bewoners denken een project beter te kunnen uitvoeren dan de gemeente, ze de gemeente uit kunnen dagen. Raadslid Pascal Lansink:

'Alle Rotterdammers hebben samen enorm veel talenten en expertise, veel meer dan onze gemeente ooit zal hebben. Kijk naar de bewoners van de Schepenstraat die zelf de straat opnieuw en beter inrichten. Zij weten zelf het beste hoe de straat eruit moet komen te zien.'

Op zijn minst wil de VVD dat de gemeente beter gaat communiceren met de Rotterdammers. Lijsttrekker Karremans:

'Het is schandalig dat de gemeente niet terugmailt of –belt. Vergunningsaanvragen worden soms helemaal niet beantwoord. Dit is iets dat wij snel veranderd willen zien want het remt innovatie enorm.'