Doorpakken met Kralingse Berg

Minstens 4.500 nieuwe woningen, minder uitstoot van de A20 en een nieuw stadspark. Dit zijn de kansen die de ontwikkeling van de Kralingse Berg biedt. Daarom wil de VVD weten wat ervoor nodig is om snel met dit project, dat in 2012 vanwege de crisis in de ijskast ging, aan de slag te gaan. Lijsttrekker Vincent Karremans:

'Rotterdam heeft een groot tekort aan betaalbare woningen voor starters en gezinnen. Iedereen kent wel verhalen van bezichtigingen waar twintig mensen elkaar staan te overbieden en van mensen die de stad uit moeten omdat ze geen middeldure huurwoning kunnen vinden. Het is ontzettend belangrijk dat die mensen in Rotterdam blijven en een project als dit zet echt zoden aan de dijk. In het gehele gebied rondom de A20 kunnen de komende jaren tot wel 10.000 nieuwe woningen worden gebouwd. We willen daarom weten hoe we zo snel mogelijk met dit project kunnen doorpakken.'

Raadslid Pascal Lansink heeft vragen aan het College gesteld over de stand van zaken van de overkapping:

'Met de komst van de A16 zijn er nieuwe mogelijkheden om de A20 te overkappen. Deze overkapping is ook een mooie toevoeging voor de omliggende woonwijken. In Terbregge missen mensen voorzieningen als een buurtsuper en een plek om elkaar te ontmoeten. Als er duizenden huizen in de buurt worden bijgebouwd komt er straks een volledig winkelcentrum in de buurt. Ook is de overkapping goed voor het milieu. Als we fijnstoffilters in de overkapping van de A20 kunnen plaatsen, dan hebben gebieden als Kralingen-Crooswijk en Hillegersberg-Schiebroek gelijk minder last van uitstoot van het verkeer.'

De overkapping is een goed voorbeeld van creatief omgaan met ruimte. Op die manier wil de VVD het grote tekort aan woningen in de stad aanpakken en meer groen in de stad krijgen. Karremans:

'Starters en gezinnen komen bijna niet meer aan een woning in Rotterdam. We moeten bouwen, bouwen, bouwen! Tegelijk is de ruimte in de stad beperkt en moeten we daar dus creatief mee zijn. Woonruimte is belangrijk, maar groen en andere voorzieningen ook. Met slimme projecten zoals een park op de Hofbogen of op de A20 is het allemaal mogelijk.'