VVD lanceert ikwilgewooneenschonestraat.nl

Iedereen voelt het, iedereen ziet het en iedereen ruikt het. Rotterdam is een vieze stad geworden. De afgelopen maanden heeft de VVD vele honderden gesprekken gevoerd met Rotterdammers over de dingen waar zij zich in hun buurt aan ergeren. En met stip op één staan verkeerd geplaatst huisvuil, illegaal gedumpte bankstellen en haperende containers. Volgens VVD-lijsttrekker Vincent Karremans is het inmiddels vijf voor twaalf.

‘Wij vinden dat de gemeente het probleem moet zien, erkennen en in actie moet komen. Daarom hebben we www.ikwilgewooneenschonestraat.nl in het leven geroepen,’ laat Karremans weten.

Met de website www.ikwilgewooneenschonestraat.nl wil de Rotterdamse VVD het probleem laten zien, de druk opvoeren en zo een einde maken aan het hardnekkige afvalprobleem dat zoveel Rotterdamse straten ontsiert. Karremans:

‘Rotterdammers sturen ons al maandenlang foto’s toe van rondslingerende chipszakken, verdwaalde matrassen of vuilniszakken naast de bak. Zij zijn het spuug-en-spuugzat. Door een foto op onze website achter te laten, hopen wij een beter beeld van het afvalprobleem te krijgen. Zo kunnen wij na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 gelijk aan de slag om Rotterdam weer schoner te maken. Met elkaar ervoor zorgen dat Rotterdam niet langer het Napels aan de Maas is.’

Dat Rotterdammers gebukt gaan onder een hardnekkig afvalprobleem wordt bevestigd door cijfers van de dienst Stadsbeheer van de gemeente Rotterdam. Uit de door NRC Handelsblad opgevraagde gegevens bleek dat Rotterdammers vorig jaar 18.147 keer illegaal grofvuil meldden en kwamen er maar liefst 22.800 klachten over naast containers geplaatst huisvuil en haperende kleppen binnen.

‘Onthutsend,’ aldus Karremans. ‘Wat mij betreft gaan we hier heel snel werk van maken, want dit kan zo niet langer. Het is de hoogste tijd voor een politiek van doeners. Handen uit de mouwen dus!’