Sneller vervangen van riolering

Zorgen dat Rotterdammers de voeten drooghouden. Dat is volgens VVD-lijsttrekker Vincent Karremans een van de grootste uitdagingen waar Rotterdam de komende decennia voor staat.

‘Bij hevige regen kun je in sommige delen van de stad met een roeibootje door de straten. Rotterdam verandert in Venetië aan de Maas. Dit college geeft miljoenen uit aan nieuwe stoeptegels voor de Coolsingel, terwijl de waterhuishouding onder de straten niet op orde is.’

Verouderde en verslechterde riolering leidt tot problemen aan de fundering van woningen. Daarom heeft de VVD samen met de SP in het verleden aangedrongen op het versneld vervangen van riolering in risicogebieden. VVD-raadslid Lansink-Bastemeijer:

‘De vervanging van verouderde riolering in gebieden met funderingsproblemen gaat te langzaam. Het college heeft geen helder verhaal waarom het vervangen van kilometers riolering nog jaren op zich laat wachten. Wij willen weten hoe het komt dat het zo lang duurt en wat alsnog gedaan kan worden om tempo te maken. De hoogste tijd voor actie.’

Op initiatief van onder meer de VVD is er een Deltaplan Water in de maak.

‘Dit omvangrijke plan gaat de wateroverlast in de stad op de lange termijn drastisch terugdringen. Iets wat hard nodig is. Daarnaast blijven wij erop hameren dat bewoners door de gemeente écht bij het plan betrokken worden. Zij weten immers hoe het is om natte voeten te hebben, zij zijn de ervaringsdeskundigen. Er moet serieus geluisterd worden naar inwoners. En dus niet een dag van tevoren een uitnodiging voor een bijeenkomst sturen. Actief meedenken en praten, dat is wat wij willen!’ aldus het liberale raadslid.