VVD-lijsttrekker geniet tijdens Nationaal Voorleesontbijt

Voorlezen maakt van kleine bikkels grote lezers. Dat stelt VVD-lijsttrekker Vincent Karremans naar aanleiding van het bezoek dat hij vanochtend aan de Van Brienenoordschool in IJsselmonde bracht. In het kader van het Nationale Voorleesontbijt 2018 las Karremans voor uit het boek Ssst! De tijger slaapt van de Duitse schrijfster Britta Teckentrup. ‘Ik ga mijn enthousiasme niet onder stoelen of banken steken,’ vertelt Karremans. ‘Want echt, wat was dit ongelooflijk leuk om te doen zeg! Zo mooi om te zien wat taal met die kleintjes doet. Samen met zo’n vijftig kleuters heb ik ervoor gezorgd dat de dieren uit het boek de tijger niet wakker hebben gemaakt. Met tijd en wijlen was dat best een lastige opgave, maar het is ons uiteindelijk tóch gelukt. Geweldig!’ blikt een dolenthousiaste Karremans terug.

Dat de VVD’er zo enthousiast wordt van voorlezen, komt niet geheel uit de lucht vallen. Al jaren zet de Rotterdamse VVD zich namelijk in voor een taalvaardig Rotterdam. Karremans:

‘Mijn voorgangers Deborah Middelman en Maarten van de Donk hebben altijd gehamerd op extra aandacht en budget voor de aanpak van laaggeletterdheid. De groep laaggeletterden in Rotterdam is namelijk enorm groot. Bijna 21% van de Rotterdammers heeft moeite met lezen, schrijven en rekenen. Zij vinden het lastig om formulieren in te vullen, straatnaamborden te lezen of te solliciteren. Door voor te lezen hopen wij te voorkomen dat kinderen laaggeletterd raken. Hun woordenschat groeit en schoolprestaties worden beter.’

Alleen was Karremans vanochtend niet. ‘Op de Van Brienenoordschool kreeg ik voorlees-gezelschap van Shelley Wilson, onze lijsttrekker in IJsselmonde. De kinderen hingen aan haar lippen. Fantastisch om te zien! In Spangen lazen kandidaat-raadsleden Sonia Bekker en Hans van Poeteren voor op de Prinses Margrietschool. Zij werden vergezeld door burgerlid Dave Boomkens. Dieke van Groningen – onze nummer twee op de kandidatenlijst – las voor op de Nieuwe Park Rozenburgschool in Kralingen. Ongelooflijk mooi om te zien dat zoveel verschillende VVD’ers het voorlezen een warm hart toedragen,’ aldus de liberale lijsttrekker.