Drie auto’s per dag gestolen in Rotterdam

Gemiddeld worden er drie auto’s per dag gestolen in Rotterdam. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (StAvc). Hoewel er vorig jaar in heel Nederland minder auto’s werden gestolen, blijft Rotterdam zich in de bovenste regionen van de diefstallijstjes handhaven. Volgens VVD-lijsttrekker Vincent Karremans is het dan ook de hoogste tijd voor actie.

‘Veel Rotterdamse woonwijken worden al jaren geteisterd door regelmatige inbraak- en diefstalgolven. Het is tijd om er nog meer aan te doen. Wij willen slimmer en meer mobiel cameratoezicht inzetten,’ stelt de Rotterdamse liberaal. ‘Van de mensen waarmee we elk weekend aan de deur praten over hun wijk, horen we dat zo’n inbraak en diefstal een enorme impact heeft op hun veiligheidsgevoel. Vaak gebeurt het in buurten - wat verder af van het centrum - waar de politie toch al minder komt.’

In de politieregio Rotterdam zijn vorig jaar 1.111 personenauto's gestolen. In heel Nederland waren dit er 8.257. Karremans: ‘Dit betekent dat bijna 1 op de 7 autodiefstallen in de politieregio Rotterdam plaatsvindt. Dat is werkelijk onaanvaardbaar. Met slimme inzet van mobiel cameratoezicht kunnen in- en uitvalswegen van kwetsbare buurten in de gaten worden gehouden zodra er weer een inbraak- en diefstalgolf dreigt. Dat helpt de daders opsporen, maar het schrikt ook af. Laten we camera’s inzetten om inbraakgolven te breken.’

Het is niet de eerste keer dat de Rotterdamse VVD aandacht vraagt voor de vele autodiefstallen en -inbraken. In 2013 vroeg toenmalig raadslid Maarten van de Donk al extra aandacht voor de vele auto-inbraken op de Molenwaterweg in de Provenierswijk. Onlangs nog schaarde de VVD zich eveneens achter een oproep van de politie-eenheid Rotterdam Centrum. ‘Zij vroegen om extra ogen in de stad,’ legt Karremans uit. ‘Doordat het in bepaalde delen van de stad ongelooflijk druk geworden is, pleitte de politie voor extra beveiligingscamera’s bij onder meer het Museumpark en de achterzijde van de Markthal.’