Hofpleintrein terug naar de Hofbogen

Op een rangeerterrein in het Duitse Klostermansfeld staat een origineel treinstel uit 1914 dat tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Rotterdam is weggehaald. De trein reed over de eerste elektrische spoorlijn van Nederland en is daardoor van bijzondere cultuurhistorische waarde. Wat fractievoorzitter Jan-Willem Verheij betreft komt het treinstel snel weer onze kant op.

‘Het is echt een prachtig ding,’ stelt hij. ‘Een trein van iconische waarde. De trein heeft tot ongeveer 1944 over de Hofbogen gereden. Met het terughalen van betreffend treinstel wordt een stukje van het vooroorlogse centrum van Rotterdam in ere hersteld.’ 

Lange tijd werd de Hofpleintrein als verloren beschouwd. Een oplettende treinliefhebber spotte het treinstel echter – bij toeval – in Duitsland. Verheij:

‘Hoe bijzonder is dat? Niemand had dat ooit nog voor mogelijk gehouden. Om de trein terug te halen, is de stichting Hofpleintrein al geruime tijd bezig, onder andere met crowdfunding om het benodigde geld bij elkaar te halen. De VVD heeft vandaag een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om hun inspanningen te ondersteunen en alles in het werk te stellen om het originele rijtuig van ZHESM weer terug naar Rotterdam te halen, te restaureren en weer terug op het dak van de Hofbogen te plaatsen. En hiermee dus een klein stukje van het vooroorlogse centrum van Rotterdam in ere te herstellen. Wij zijn heel erg blij dat ons idee door alle partijen in de Rotterdamse gemeenteraad is omarmd. Helemaal te gek!’ 

De Hofpleinlijn van de ZHESM was de eerste elektrische spoorlijn in Nederland. De treinen reden van Rotterdam Hofplein over het Hofbogen-viaduct naar Den Haag HS en Scheveningen Kurhaus. Sinds 2010 rijden er echter geen treinen meer over het viaduct.

‘Hoe mooi zou het zijn als op die plek straks onze prachtige Hofpleintrein te bewonderen is?’ luidt de vraag van Verheij. ‘Zo’n icoon op het viaduct. Wat mij betreft: gewoon doen.’