Preventie tegen funderingsproblemen bij Straatweg

Door inzet van de VVD gaat wethouder Eerdmans inzetten op waterdoorlatende bestrating in de zijstraten van de Straatweg in Hillegersberg. Hierdoor kan de grondwaterstand stijgen. “Het zorgt ervoor dat oude houten funderingspalen geheel onder water komen te staan, wat verrotting en instortingsgevaar tegen gaat,” aldus VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan. “We zijn blij dat de wethouder onze oproep steunt, waardoor Rotterdammers uit het gebied met een oud pand in de toekomst minder snel last krijgen van funderingsproblemen.”

Bij de herbestrating van de zijstraten van de Straatweg wilde de gemeente aanvankelijk normale tegels gebruiken. Bij deze tegels kan regenwater amper in de grond doorstromen. Laan: “Dat vonden wij erg bijzonder, want toenmalig wethouder Van Huffelen had juist toegezegd om waar mogelijk waterdoorlatende bestrating toe te passen in het gebied. Gelukkig is de wethouder hierop teruggekomen en wordt er dus toch waterdoorlatende bestrating toegepast.”

In de Straatweg zelf loopt op dit moment een tramverbinding, waardoor het niet mogelijk is om hier geheel waterdoorlatende bestrating toe te passen. Wel heeft de wethouder toegezegd om met de RET in gesprek te gaan om de straat op te hogen. Ook dit moet een positieve invloed hebben op de grondwaterstand. “We zijn blij met deze toezegging. Het is goed om te zien dat onze inzet leidt tot verbeteringen voor de bewoners en ondernemers in de wijk,” aldus Laan.