DOEN: Betere bescherming

Criminaliteit, inbraken, diefstallen, overlast. “Het hoort erbij in een grote stad.” Daar zijn wij het radicaal mee oneens. En het is tijd om alle Rotterdammers nog beter te beschermen tegen boeven en tuig. Ook dat is een kwestie van dóén.

Op onze to-dolijst om Rotterdam veiliger te maken en overlast terug te dringen:

• Meer inzet van mobiel cameratoezicht op de in- en uitvalswegen van woonwijken, om inbraak- en diefstalgolven effectiever te kunnen bestrijden. Met name in de woonwijken wat buiten het centrum, waar de politie minder komt, is het eens in de zoveel tijd raak en worden de mensen getroffen door zo’n golf.
  • Zeker stellen dat Rotterdam voldoende extra politie- en recherchecapaciteit krijgt, die vrijkomt door de investeringen van het nieuwe kabinet.
  • We trekken samen met onze Tweede Kamerfractie op om te zorgen dat gemeentelijke handhavers meer klussen van de politie kunnen overnemen, zodat de politie zich kan richten op het zwaardere werk.
  • We trekken samen met onze Tweede Kamerfractie op om de strafmaat voor scootertuig te verzwaren. Voortaan is het wat ons betreft two-strikes-out voor gasten die andere weggebruikers in groot gevaar brengen door veel te hard dwars door het verkeer en over de stoep te racen. Tweede keer in de fout is scooter inleveren.
  • Beter gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden die er zijn om woningoverlast te bestrijden. Een paar containers voor overlastgevende families neerzetten, zoals Eerdmans heeft gedaan, is niet genoeg.