Bouw 10.000 woningen per jaar

01 maart 2018

De Rotterdamse VVD wil de komende jaren 10.000 woningen per jaar bijbouwen. Dat kondigde lijsttrekker Vincent Karremans vanmorgen aan bij WNL’s Goedemorgen Nederland. Karremans:

“Het is voor Rotterdam ècht cruciaal om meer woningen te bouwen. Véél meer woningen. Dankzij de aantrekkingskracht die de stad nu heeft willen meer werkenden en gezinnen in de stad blijven of er naartoe komen. Maar ze kunnen te vaak nu geen betaalbaar huis vinden in de stad en worden dan gedwongen om uit te wijken naar de randgemeenten. En het tekort wordt alleen nog maar groter als we niks doen.”

Met name in het middensegment is het tekort groot. “Huurwoningen in het middensegment, tussen de 711 en 1000 euro, zijn nauwelijks nog te vinden. Terwijl dat nu juist de woningen zijn waar ontzettend veel hardwerkende Rotterdammers graag in zouden wonen. Ze worden nu gedwongen om in de sociale huurwoning te blijven zitten die ze eigenlijk zijn ontgroeid of de stad te verlaten. Hetzelfde geldt voor starters op de koopmarkt. Tussen de 150.000 en 250.000 euro is er bijna niks meer. Van alle nieuwe woningen moet de helft middenhuur en -koop zijn”, aldus Karremans.

Het behoud van deze mensen is voor de stad cruciaal, stelt Karremans: “Deze mensen vormen de middenklasse van de stad en die is onmisbaar. We hebben ze keihard nodig. Ze hebben geld te besteden, dat trekt bedrijvigheid aan en dat levert werkgelegenheid op voor alle Rotterdammers. Als we hen de komende jaren massaal moeten zien vertrekken, gaat Rotterdam een historische kans verkwanselen om een structurele sprong voorwaarts te maken. We moeten de lat nu dus heel hoog durven leggen.”

In het verkiezingsprogramma van de VVD wordt de ondergrens voor het bouwvolume op 4.000 per jaar gelegd. Met het vandaag aangekondigde plan wordt de lat gelegd op 10.000 per jaar. Om dat te bereiken worden vergunningverlening versneld; wordt de invloed van bureaucratie zoals de welstand beperkt; wordt zo snel mogelijk een experiment gestart met het verlagen van de liberalisatiegrens naar 680 euro; en moet op grote schaal gemeentelijke grond beschikbaar worden gesteld. Dat moet bovendien onder de boekwaarde, die door het langjarig ambtelijke uren schrijven op grondposities vaak onredelijk hoog is.

Bouwen voor starters Vincent Karremans