Onderzoek naar homogeweld

06 april 2018
detail iamge

Regelmatig verschijnen er in de media berichten over extreem geweld tegen LHBT’ers. Toch is nooit helemaal duidelijk om hoeveel incidenten het nu daadwerkelijk gaat. Daarom wil de Rotterdamse VVD, samen met verschillende andere partijen, dat de gemeente een onderzoek instelt naar de aard en omvang van homogeweld in de stad. ‘Gewoon kunnen zijn wie je bent. In Nederland vinden we dat al heel lang heel normaal,’ stelt VVD-raadslid Tim Versnel. ‘Toch durven homo’s niet meer overal hand in hand over straat te lopen. Dit omdat zij te vaak scheldpartijen, bedreigingen en zelfs geweld hebben meegemaakt. Dat is onaanvaardbaar. Wat ons betreft niet normaal.’

Daarom wil de Rotterdamse VVD – samen met Leefbaar Rotterdam, D66, GroenLinks en het CDA – van de gemeente weten hoe vaak er geweld tegen LHBT’ers plaatsvindt. Volgens Versnel moet het onderzoek leiden tot een effectievere bestrijding van homogeweld. Versnel: ‘Dat kan alleen als wij de aard en de omvang van deze geweldsmisdrijven kennen. Met die gegevens kunnen wij – op een gerichte manier – de veiligheid van LHBT’ers verbeteren. Zonder angst kunnen laten zien van wie je houdt. Zonder angst over de Lijnbaan of de Schiedamseweg kunnen lopen. Laten we dat met z’n allen heel duidelijk blijven maken.’

Volgens weekblad HP/De Tijd wordt er sinds 2014 niet meer bijgehouden hoeveel geweldsincidenten tegen LHBT’ers er plaatsvinden. Wel zijn er cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid waaruit blijkt dat zeven op de tien LHBT’ers te maken heeft met een vorm van intimidatie. ‘Heel erg verontrustend. Zeker als je bedenkt hoe ongelooflijk veel haat er bij verschillende mensen loskwam naar aanleiding van de postercampagne van Suit Supply. Meerdere posters waarop twee zoenende mannen te zien waren, werden in Rotterdam vernield of beklad. Mijn collega Pascal-Lansink Bastemeijer is daarom een actie gestart om geld in te zamelen om in zoveel mogelijk bushokjes posters voor de liefde op te kunnen hangen. Liefde is vrijheid. Die vrijheid laten wij niet inperken!' aldus Versnel.

Krachtig Rotterdammerschap Marike Abrahamse Pascal Lansink-Bastemeijer
WORD VVD'ER