Sneller meer huizen bouwen

17 januari 2019

‘Bouwen, bouwen, bouwen’ is ons motto en daarmee hebben we een vliegende start gemaakt: het afgelopen jaar ging de bouw van een recordaantal van ruim 4500 nieuwe Rotterdamse huizen van start. De komende jaren vier jaar komen er nog veel meer bij: zeker 18.000. Onze wethouder Bas ‘de bouwer’ Kurvers heeft namelijk een bouwakkoord gesloten met projectontwikkelaars, woningcorporaties en anderen, om samen de schouders eronder te zetten. Bouwen maar!

Wethouder Kurvers: ‘De woningnood in Rotterdam is zo hoog, dat het van groot belang is dat er snel voldoende kwalitatieve huizen worden gebouwd. Naast afspraken met de bouwsector kunnen wij als gemeente ook een steentje bijdragen aan het sneller bouwen van huizen. Zo worden nieuwe bouwplannen door de gemeente nauwkeuriger onderzocht en wordt een point-of-no-return ingesteld, waarna gemaakte plannen niet meer kunnen worden gewijzigd. Dat vertraagt het proces namelijk. Over een jaar bekijken we of er nog meer maatregelen nodig zijn om de bouw te versnellen.’

En als er ondanks snellere en strakkere procedures alsnog problemen ontstaan, is de wethouder altijd persoonlijk om een knoop te hakken of ergens prop door de pijp de duwen. Elke maandagmorgen kunnen ontwikkelaars en anderen letterlijk bij hem binnenwandelen om zo snel mogelijk gedaan te krijgen wat er moet gebeuren.

‘Naast het versneller van bouwmaatregelen en het sneller afgeven van gemeentegrond, bekijken wij ook de mogelijkheid om meer woontorens te bouwen. Het target van dit college is 18.000 woningen, maar om er zeker van te zijn dat we dat halen mikken we nog iets hoger, op maar liefst 25.000 woningen', aldusKurvers.

Bouwen voor starters Tim Versnel