Initiatiefvoorstel: De brede Rotterdamse MKB-toets

31 januari 2019

In de gemeenteraadsvergadering van 31 januari 2019 heeft Dieke van Groningen het initiatiefvoorstel ‘De brede Rotterdamse MKB-toets’ ingediend. Elke dag ervaren wij allemaal het gemak en het genot van de vele winkels in onze stad. WInkelstraten waar we alles kopen én  waar ook onze Rotterdammers hun boterham verdienen. Het MKB: het kloppend hart van onze stad.

Rotterdamse ondernemers steken elke dag hun handen uit de mouwen om de winkelstraat levendig te houden, voor hun personeel te zorgen en hun klanten met liefde te bedienen. Van Groningen zei hierover: ‘Ze doen wat ze moeten doen: ondernemen! Daarmee dragen ze hun steentje bij aan onze Rotterdamse economie. We zouden onze ondernemers op handen moeten dragen, helaas ervaren ze in de praktijk dat hun handen door sommige regels juist gebonden zijn.’

‘Stuk voor stuk zijn regels vastgesteld, zonder dat onze ondernemers daarover mochten meebeslissen. De Rotterdamse VVD vindt dat dit moet veranderen. Want als er één groep is, die weet welke regels passen, kunnen verdwijnen of juist nodig zijn, dan zijn dat de ondernemers zelf!’, aldus Van Groningen.

Met dit initiatiefvoorstel willen wij de landelijke MKB-toets naar Rotterdam halen. Zodat wij de kennis en expertise van de ondernemers naar de bestuurstafel kunnen brengen. Zo kunnen we wet- en regelgeving meteen toetsen in de praktijk. Dat scheelt tijd, geld en frustratie. Laten we daarnaast ook leren van wat succesvol is gebleken in de regio om ons heen.

Ten slotte zei Van Groningen: ‘Uiteindelijk hebben we één doel: ondernemers laten ondernemen en alleen noodzakelijke regels in stand houden.’

Benieuwd naar het voorstel? Klik hier!

Economie/ondernemerschap Dieke van Groningen