Hou radicaal weg uit Rotterdamse moskee

30 april 2019

Aanstaande vrijdag vindt er in de Essalam Moskee een bijeenkomst plaats, waar een vertegenwoordiger spreekt van de Hizb ut-Tahrir, een salafistische beweging die in Duitsland inmiddels is verboden. Dat is ongewenst. Daarom hebben we samen met Leefbaar Rotterdam en het CDA spoedvragen gesteld aan burgemeester Aboutaleb.

Raadslid Tim Versnel: ‘Het gaat volgens de AIVD om een erg radicale groepering, die hun gedroomde kalifaat desnoods met geweld wil bereiken. Je vraagt je af wat de mensen die hen hebben uitgenodigd heeft bezield. Dit brengt mensen op totaal verkeerde ideeën en jaagt spanningen alleen maar aan. Buitengewoon zorgelijk. Onze islamitische stadgenoten moeten juist tegen de giftige ideeën van deze lui worden beschermd. De komst van deze persoon moet worden voorkomen.’

In 2015 ontstond er ook ophef over de komst van vertegenwoordigers van deze gevaarlijke groepering naar Rotterdam. Zeer terecht is die bijeenkomst toen door ingrijpen van het stadsbestuur tegengehouden. De gemeente noemde het toen ‘een beweging met gevaarlijke ideeën’. Niet gewenst dus, in onze stad. ‘Ik wil dan ook dat de burgemeester deze bijeenkomst tegenhoudt’, aldus Versnel.

Krachtig Rotterdammerschap Marike Abrahamse