Opiniestuk: Maak van de stad een geschiedenisles, opdat wij niet vergeten

27 januari 2024
detail iamge

Dit weekend herinneren we de slachtoffers van de Holocaust. Afgelopen mei schreef raadslid Marike Abrahamse een betoog in het AD over het belang van herinnering in de buitenruimte:

In Nederland kennen we onze geschiedenis vaak slecht. In een toets vanuit het Historisch Nieuwsblad scoorde de gemiddelde Nederlander een 5,4, jongeren tussen de 14 en 18 een 4,4. Maar wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen, zo betoogt Marike Abrahamse, raadslid namens de Rotterdamse VVD.

Vaker dan we willen zijn oorlogen gebaseerd op mythes of desinformatie over het verleden. De oorlog in Oekraïne liet ons vorig jaar zien dat een herhaling van de Europese geschiedenis dichterbij kan zijn dan we soms denken. Het is dan des te zorgelijker dat vorige najaar uit onderzoek van de Claims Conference bleek dat 23 procent van de Nederlandse jongeren denkt dat de Holocaust een mythe is. Dat leidt tot meer antisemitisme in onze samenleving. Dat bevestigt de Anne Frank Stichting, die constateert dat Jood steeds vaker als scheldwoord wordt gebruikt. Eigenlijk is een gemiddelde voetbalwedstrijd bijwonen al genoeg om tot dezelfde constatering te komen. Dit mag nooit normaal worden.

Het is daarom belangrijk dat ook nieuwe generaties de geschiedenis van onze stad kennen, met name die van de Tweede Wereldoorlog nu antisemitisme toeneemt. Dan kan je natuurlijk naar het onderwijs kijken voor extra geschiedenislessen, maar je kunt ook van de stad zelf een geschiedenisles maken. Neem de stolpersteine. Letterlijk vertaald als struikelstenen, omdat je erover struikelt en je dan afvraagt waarom daar deze steentjes met namen liggen. Je gaat toch even googelen. Zo verdiep je je vanzelf in de geschiedenis. En zoals in de Leuvehaven, waar dankzij de VVD binnenkort een maquette komt te staan van de stad vóór het bombardement.

Beelden kunnen ook bijdragen aan het vergroten van de kennis van jongeren over de geschiedenis van onze stad. Daarom moeten er QR-codes bij komen. Als het beeld van Piet Hein in Delfshaven namelijk een QR-code had gehad, dan hadden de vandalen die het beeld eerder besmeurden, geweten dat Piet Hein leefde voordat Nederland begon met slavernij in 1636 en dat hij dus helemaal geen slavenhandelaar heeft kunnen zijn. Hetzelfde kan gelden voor de Verwoeste stad. Weten de studenten die dagelijks vanaf de metrohalte Beurs naar de Hogeschool lopen, waar ze langs lopen?

Ook op andere plekken in de stad zie je dat uitleg van de geschiedenis een ondergeschoven kindje is. Loop maar eens langs de begraafplaats in Crooswijk. Nergens wordt duidelijk gemaakt dat hier het monument staat dat alle slachtoffers van de bombardementen op Rotterdam herdenkt. Dit zou gelijk duidelijk bij de ingang moeten worden vermeld met een duidelijke route naar de plek toe.

Er zijn dus nog een heleboel manieren waarop een wandeling door Rotterdam vanzelf een geschiedenisles kan worden. Ik loop dan ook graag met een aantal Feyenoord supporters zo’n route om te laten zien waar antisemitisme in het verleden toe heeft geleid. Maar eerst herdenk ik dit weekend het bombardement op Rotterdam. Ik hoop velen met mij. Opdat wij niet vergeten. En zeker niet herhalen.

- Marike Abrahamse

(Dit opiniestuk was eerder te lezen in het AD van 14 mei 2023)

Marike Abrahamse
WORD VVD'ER