Voorkom overlast van nieuwe deelvervoersmiddelen

11 oktober 2018

Sinds kort kent Rotterdam naast de deelfiets ook de deelscooter. De introductie van de deelstep lijkt – op wat technische puntjes na – ook dichtbij. De Rotterdamse VVD staat hier positief tegenover. Rotterdam is dé stad van de innovatieve ideeën, ook qua nieuwe (duurzame) vervoersmiddelen.

VVD-raadslid Dieke van Groningen:  ‘Deelvervoersmiddelen – zoals de deelfiets, deelscooter en deelstep – zijn wat de Rotterdamse VVD betreft de toekomst. Sharing is winning. Dat neemt niet weg dat we scherp moeten zijn op de (eventuele) nadelen van deze nieuwe vervoersmiddelen.’

Dat die negatieve kanten er zijn hebben we gezien bij de deelfietsen van Obikes. De rondslingerende fietsen zorgden helaas voor een grote ergernis onder Rotterdammers. Om deze reden heeft VVD-raadslid Dieke van Groningen een debat met de wethouder Mobiliteit aangevraagd om deze problemen voor te zijn.

Zo blijkt uit de berichtgeving dat de nieuwe steps overal in de stad mogen worden neergezet.

‘Zoals we zagen bij de deelfietsen, parkeren sommige gebruikers het vervoersmiddel na gebruik liever in de sloot, langs de weg of zelfs in lantaarnpalen. Dát lijkt ons niet de bedoeling. De Rotterdamse VVD is vóór innovatieve vervoersmiddelen, maar wel tegen overlast door ongebruikte vervoersmiddelen in de stad. Daarom de hoogste tijd om over een integrale visie voor deeltijd vervoersmiddelen te gaan spreken. Door dit op de agenda van de commissie te zetten kunnen we ervoor zorgen we niet net als met de Obikes onnodige overlast krijgen van rondslingerende deel vervoersmiddelen in de stad’, aldus Van Groningen.

Doorrijden Dieke van Groningen