Lansink-Bastemeijer checkt: “Rotterdam wordt schoon!”

09 juli 2019

Raadslid Pascal Lansink-Bastemeijer checkt! De laatste dagen wordt geroepen dat Rotterdam de komende jaren alleen nog maar vuiler zal worden. Waarom? Omdat het Rotterdamse college zou gaan bezuinigen op het beheer van de stad. Maar de vraag is: klopt dat? Hoe zit dit echt in elkaar?

“De Rotterdamse straten worden nog vuiler door de bezuinigingen op de buitenruimte!”

Vanaf 2020 moet het ‘beheer van de stad’ in Rotterdam met minder geld worden gedaan. Onder ‘beheer van de stad’ valt het opruimen van afval, maar bijvoorbeeld ook het ophogen van straten en het tegengaan van sinkholes. Op de grote pot waar al deze werkzaamheden uit worden betaald, wordt in vier jaar tijd 17 miljoen bezuinigd. Maar bedenk je wel: in die pot zit in totaal maar liefst 2 miljard! Pascal Lansink-Bastemeijer hierover:

“Deze bezuiniging is dus maar 0.85% van de totale uitgaven aan het beheer van de stad! En het allerbelangrijkste hierbij: er gaat natuurlijk niet minder geld naar het ophalen van vuil bij containers. Ook gaat er niet minder geld naar flying squads, die vervuilers op heterdaad gaan betrappen en beboeten. Op straat merkt u hier dus helemaal niks van, behalve dat uw straten straks nog schoner zullen worden.”

De vraag is dan natuurlijk waar die 17 miljoen vandaan gaat komen. Waar wordt dan wèl op bezuinigd? Het antwoord: op de overheadkosten, zoals de administratie. En er zal efficiënter worden gewerkt. In die hele grote organisatie is dat nog op veel plekken mogelijk. Kortom: vuiler wordt het niet, wel schoner.

“Deze coalitie vindt de vuile straten niet belangrijk.”

Onzin! Er wordt dus in totaal maar liefst 2 miljard uitgegeven aan het beheer van de stad. Dat is ruim dertig miljoen meer dan de vorige coalitie. Het beheer van de stad, en dus ook de buitenruimte, heeft overduidelijk prioriteit. Sterker nog: het is een van onze hóófddoelen om de Rotterdamse straten en buurten schoner te maken. We doen dat bovendien slimmer dan ooit tevoren.

Zo gaan we het afval ‘dynamisch’ ophalen. De vuilniswagens rijden hun rit aan de hand van wat de sensoren, die meten hoe vol te container is, aangeven. Hierdoor gaan we echt afval opruimen en voorkomen we ritten waarbij enkel lucht wordt geladen. Ook zorgt wethouder Bert-Buitenruimte dat veel strenger en meer wordt gehandhaafd. Wie de stad vervuilt, gaat op de bon!

Conclusie? Er gaan niet minder middelen naar het ophalen van afval. De 2 miljard die dit college aan het beheer van de stad uitgeeft, wordt goed ingezet. Pascal Lansink-Bastemeijer: “Uw buurt wordt schoon. Daar mag u ons op afrekenen.”

Afvaloverlast aanpakken Pascal Lansink-Bastemeijer